Nee. Als je het ons vraagt. Één generieke aanpak hanteren voor alle functieprofielen is wel passé! Moet de drempel om te solliciteren dan tegenwoordig niet zo laag mogelijk liggen? Nee. Om de juiste match te kunnen vinden, wil je selecteren op kwaliteit. Een motivatiebrief is dan één van de onderdelen waarbij je een beeld kunt krijgen van de sollicitant. Uiteraard gaat deze vlieger niet bij iedere functie op. De drempel ligt dus per functie of per vacature anders. De taak van een recruiter om hierop in te spelen en de meest optimale sollicitatieprocedure op te zetten.
Soms heb je aan een naam genoeg
“Wij bekijken echt per vacature welke middelen we gaan inzetten. Zo hebben we eerder een opdracht gehad om binnen 4 maanden, 27 magazijnmedewerkers aan te nemen. De eisen en gewenste vaardigheden waren minimaal en snelheid was gewenst, dus hebben we ervoor gekozen om enkel om naam en contactgegevens te vragen. Zodra een sollicitatie binnenkwam, hebben wij de persoon opgebeld om een paar vragen te stellen, waarna we al snel een eerste selectie konden maken. Een hele doelgerichte aanpak die zijn vruchten heeft afgeworpen!” Aldus Barbara, Recruiter bij iRecruit.
Verplaats je in de doelgroep
Ben je op zoek naar een persoon die waarschijnlijk liever niet in de telefoon klimt of een functie waarbij correct en wervend schrijven geen vereiste is? Wellicht biedt Whats App kansen! Gaat het om een vrij onbekend bedrijf of is de bedrijfsvoering uniek? Geef je sollicitant dan een kijkje in de keuken! Een meeloopdag verlaagt het risico op een mismatch. En wanneer het gaat om creatieve functies in bijvoorbeeld marketing of HR, dan is een motivatiebrief (of video?) juist wél een goed middel om in te zetten.
Het verschil maken
Soms krijg je als recruiter een sollicitatie binnen, bestaande uit enkel een cv. De cv laat te weinig overeenkomsten zien met de gevraagde ervaring in de vacature. Toch heeft de sollicitant wel redenen waarom hij/zij tóch de geschikte kandidaat zou zijn. Wanneer dit vervolgens niet in een begeleidende motivatie worden beschreven, is het voor de recruiter slechts gissen naar de reden van de sollicitatie. Een dijk van een motivatiebrief kan dus wél het verschil maken.
Het ligt voor de hand: recruitment is maatwerk. Toch wordt hier vaak genoeg overeen gestapt. Omwille van tijd of gemak. Maar wanneer je aan de voorkant van een wervingsproces wat langer stilstaat bij de best mogelijke invulling, levert jou dit uiteindelijk meer kwalitatieve sollicitanten op. Ook als dat betekent dat je tientallen creatieve motivatiebrieven mag doorlezen.
Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>