Wat er mis is met de traditionele manier van werving & selectie
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 december 2019 
in Blogs

Wat er mis is met de traditionele manier van werving & selectie

Helaas heeft recruitment, voor veel bedrijven, nog steeds een slechte naam. De reden hiervoor ligt, volgens mij, in de manier van werken van traditionele werving & selectie bureaus. Wanneer je als MKB’er een vacature bij een werving & selectiebureau neerlegt, werken zij meestal volgens het “no cure, no pay” principe. Op het eerste gezicht lijkt dit heel aantrekkelijk: je betaalt immers pas wanneer je een kandidaat aanneemt. Maar als je iets verder kijkt, zal je merken waarom dit verre van aantrekkelijk is.

Dit is er mis met de “traditionele” manier:

  • Er wordt anoniem geadverteerd vanuit ‘onze opdrachtgever’, oftewel, niet met jouw naam en logo. Een gemiste kans, aangezien op deze manier jouw werkgeversmerk niet gewaarborgd wordt.
  • Je ontvangt bergen cv’s, die je zelf allemaal nog mag doorspitten. Kwantiteit gaat hier boven kwaliteit, aangezien, in de ogen van de recruiters, de kans van scoren dan hoger is.
  • Zo lang jouw vacature makkelijk in te vullen is en er zich regelmatig kandidaten aandienen, loopt het goed. Hoewel je er ook van uit kunt gaan dat die ‘goede’ kandidaat niet exclusief aan jou word voorgesteld, maar ook aan je concurrenten met vergelijkbare vacatures. De recruiter spreidt zijn kansen. Wanneer het minder goed loopt, belandt diezelfde ‘lastige’ vacature keihard op de ‘kijk ik later wel naar’ stapel. De recruiter gaat voor de makkelijk in te vullen vacatures, hier kunnen ze namelijk snel op scoren! Zeker wanneer je als bedrijf meerdere bureaus inschakelt, dus niet exclusief met één bureau samenwerkt. De recruiter is zich bewust van de concurrentie en gaat daardoor minder hard zijn best doen. De kans op scoren, dus het behalen van zijn target, is immers kleiner. Zo blijft jouw vacature op die verkeerde stapel liggen en wordt hij dus niet ingevuld.
  • Wanneer je vacature wel wordt ingevuld, betaal je een bedrag van gemiddeld 25% van het bruto jaarsalaris van je nieuwe collega. Een behoorlijke smak geld, toch? De recruiter probeert vaak nog een hoger salaris los te krijgen voor zijn kandidaat, aangezien hiermee zijn eigen fee ook weer omhoog schiet. Jouw belangen staan voor hem niet voorop, maar die van zichzelf.
  • De recruiters hebben vaak een grote database vol afgewezen (verouderde) cv’s. Deze sturen ze door zodra ze ergens een mogelijke match zien. Kandidaten zijn hier zelf niet eens altijd van op de hoogte en worden zo ergens voorgesteld waar ze niks van af weten en misschien ook helemaal geen interesse in hebben. Wat een deceptie als jij dat cv ontvangt en er enthousiast van wordt.

Oké, dit is dus niet de manier, maar hoe moet het dan wel?

Bij grote bedrijven zie je dat ze zelf corporate recruiters in dienst hebben. Zij zoeken de juiste kandidaten voor hun bedrijf, waarbij ze de belangen van het bedrijf voorop hebben staan. Met de recruitment service van iRecruit maken wij dit zelfde systeem voor het MKB beschikbaar.

We starten met een vast bedrag zodat je niet meer voor verrassingen komt te staan. Dit bedrag is op onze website te zien en dus volledig transparant. Met dit bedrag (wat vele malen lager ligt dan de 25% fee die normaal gesproken wordt gerekend), geven wij meteen ook een 100% garantie dat wij de vacature invullen. Je komt bij ons dus nooit op de ‘kijk ik later wel naar’ stapel te liggen. We vullen simpelweg alles in.

Wij adverteren vanuit jouw naam, met een verwijzing naar jouw website en we gebruiken jouw logo. Hiermee vergroten we niet alleen je naamsbekendheid, het betekent ook nog eens dat de sollicitant een bewuste keus maakt om juist bij jouw te willen komen werken! (in tegenstelling tot de anonieme vacatures)
We versturen alleen de goede cv’s, waar je écht iets aan hebt. Alle minder relevante cv’s hebben wij al voor je bekeken en wijzen wij voor je af.
Nadat de eerste selectie is gemaakt, voeren wij de eerste gesprekken samen met jou. Op die manier kunnen we de kandidaten vanuit verschillende invalshoeken bekijken.
Nadat er ook een succesvol tweede gesprek heeft plaatsgevonden, blijft de beste kandidaat en dus jouw nieuwe lange termijn collega over!

Over de schrijver
Reactie plaatsen