Nederland kent momenteel bijzondere tijden. De huidige situatie met betrekking tot de COVID-19 pandemie zorgt ervoor dat bedrijven prioriteiten moeten stellen. Gezondheid staat op nummer 1, dus de werkende mensen in vitale beroepsgroepen verdienen alle steun.
Meerdere bedrijven en branches krijgen te maken met de gevolgen van het Coronavirus. Er moet rekening gehouden worden met elementen die voor de crisis vanzelfsprekend waren. Vacatures worden ook ‘on hold’ gezet, of de werving komt op een lager pitje te staan. Toch wil ik bedrijven graag adviseren om het wervings- en sollicitatieproces te continueren. Waarom? Zodat je uiteindelijk als bedrijf op personeelsgebied sterker uit de strijd komt. Zonder daar extra tijd of budget voor vrij te maken. Hierdoor kan jij je focussen op dingen die nu van belang zijn. Hoe zien deze maatregelen eruit?
Outsource je vacatures.
Je hebt er geen omkijken meer naar. Je bespaart de tijd die je normaal gesproken in je wervings- en sollicitatieproces steekt. Deze kostbare tijd kan je nu besteden aan zaken die in deze tijd voor jou en je bedrijf belangrijk zijn. En wanneer het wervings- en sollicitatieproces weer opgang komt, sta jij sterk in je schoenen om de kandidaten te verwelkomen.
Steek tijd en moeite in je vacatureteksten en employer branding.
Het klinkt misschien controversieel, maar uiteindelijk pluk jij er de vruchten van. Deze tijd geeft jou de mogelijkheid om op te vallen tussen andere bedrijven. Zorg ervoor dat je slim inspeelt op de situatie door middel van bijvoorbeeld een krachtige/ originele vacaturetekst. Hierdoor ga jij uiteindelijk de pareltjes uit de vijver vissen.
Zet je vacatures nu op social media of jobboards.
Juist in deze tijd kan je de thuiszittende kandidaat helpen aan een uitdaging die goed bij hem of haar past. Daarnaast lijkt het erop dat de vacatures die gepost zijn op jobboards en specialistische vacaturebanken meer views en clicks generen. Het lijkt erop dat de thuiszittende zich vrijer voelen om op deze kanalen te kijken.
Houdt interviews of assessments via Skype/Microsoft teams/Google hangouts.
Probeer de sociale contacten tot een minimum te beperken. Op deze manier houd jij rekening met de maatregelen op het gebied van hygiëne die worden geadviseerd door het RIVM. Je kan vanuit huis kandidaten spreken, die momenteel ook makkelijker te bereiken zijn. Hier zijn genoeg handige tools voor! Belangrijk: zorg ervoor dat het proces naar de kandidaat duidelijk en transparant blijft.
Kijk vooruit.
Je moet natuurlijk op de kosten letten en in deze tijd zijn er nog veel onbekende factoren. Maar dat jij, als dit over is, personeel nodig hebt, staat vast. Plan daarom vooruit! Een recruitmenttraject duurt meestal 1 tot 2 maanden. Je zou het zelfs in deze tijd het proces iets langer kunnen rekken vanwege het huidige virus.
Zoals je ziet zijn er voldoende maatregelen die je kunt nemen om wervings- en sollicitatieproces te continueren in de deze moeilijke periode. Wanneer je hulp of tips nodig hebt, staan wij klaar om je te ondersteunen.